
راهاندازی ترانزیت ریلی از چین به منطقه اقتصادی کاوه
به گزارش کاریبو به نقل از ایسنا، حجم ترانزیت ریلی از چین به منطقه ویژه اقتصادی کاوه را 24 هزار تن عنوان کرد و این اقدام را تحولی راهبردی در حوزه لجستیک، ترانزیت و اقتصاد پایدار منطقه دانست.
مطلبی افزود: این کریدور ریلی با کاهش وابستگی به مسیرهای دریایی سنتی که ممکن است در معرض محدودیتهای تنگههای استراتژیک و تنشهای ژئوپلیتیکی قرار گیرند، نقش مهمی در ارتقای امنیت و پایداری حملونقل ایفا میکند.
وی با اشاره به مزیتهای متعدد این پروژه گفت: مسیر جدید ریلی در گمرک، منطقه ویژه اقتصادی کاوه را به یک هاب لجستیکی متصل به زنجیره تأمین بینالمللی تبدیل میکند. این خط ریلی از مبدأ چین و از طریق کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و سپس ایران، کالاها را مستقیما به گمرک منطقه کاوه منتقل کرده و ضمن کاهش زمان و هزینه حمل، مزایای متعددی برای این شهرستان به همراه خواهد داشت.
مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه افزود: با انتقال بار از جاده به ریل، شاهد کاهش چشمگیر تصادفات جادهای، کاهش استهلاک ناوگان جادهای و کاهش مصرف سوخت فسیلی خواهیم بود. هر تن-کیلومتر بار حملشده از طریق ریل، به معنای صرفهجویی قابل توجهی در مصرف سوخت و هزینههای حملونقل برای این شهرستان است.
مطلبی ادامه داد: واحدهای تولیدی مستقر در شهر صنعتی کاوه که یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی کشور است، اکنون به یک بستر پایدار و قابل اعتماد برای صادرات و واردات کالا دست یافتهاند. این مسیر ریلی، امکان برنامهریزی دقیقتری در زنجیره تأمین ایجاد میکند و جایگزینی مناسب برای حمل جادهای پرهزینه و پرخطر است.
مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه خاطرنشان کرد: در شرایطی که اقتصاد کشور نیازمند راهحلهای پایدار و کمهزینه برای توسعه تجارت خارجی است، استفاده از مسیرهای ریلی فراملی، بهویژه در چارچوب کریدورهای بینالمللی نظیر ابتکار کمربند و جاده (BRI) فرصت ارزشمندی است.