
تپسی چقدر به سهامداران خود سود داد؟
به گزارش کاریبو به نقل از صدای بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس با حضور بیش از ۷۴ درصد سهامداران برگزاری شد.
در جریان مجمع عمومی عادی سالانه تپسی یکی از سهامداران به عملکرد سازمان بورس در عدم تایید افزایش سرمایه این شرکت اعتراض کرد و از نماینده سازمان بورس درخواست کرد که سازمان بورس در راستای حمایت از کسب و کارهایی مانند تپسی وارد عمل شده و مشکل را برطرف کند.که نماینده سازمان بورس در پاسخ به مطالبه این سهامدار گفت: سازمان در افزایش سرمایه ابهام داشت، بنابراین از جامعه حسابداران رسمی استعلام کردند که متاسفانه تا این لحظه اعلام نظر نکردهاند. مطمئنا زمانی که اعلام نظر کنند، این موضوع از طریق شرکت اطلاع رسانی میشود.
مصطفی سیدحسینی مدیرعامل تپسی در این مجمع با تاکید براینکه افزایش سرمایه این شرکت به طور حتم باید اتفاق بیفتد، گفت: برنامه افزایش سرمایه دچار وقفه زیادی شد که شرکت را تحت تاثیر قرار داد اما افزایش سرمایه دو هزار میلیاردی حتما باید اتفاق بیفتد. اگر این اتفاق رخ ندهد، ساختار مالی شرکت دچار چالش میشود.
درامد تپسی از محل تورم نبوده است
وی ادامه داد: به نظر میرسد تغییر نگاه در سازمان بورس در مورد مخارج انتقالی است. سازمان این موضوع را به کمیته سوق داده و این مسئله باید حل شود. ما هم پیگیر هستیم و امیدواریم سازمان زودتر اقدامات لازم را انجام بدهد.
به گفته سیدحسینی رشد درآمدهای شرکت از محل تورم نبوده، بلکه از محل افزایش سفرها بوده است.
مدیرعامل این شرکت در ادامه افزود: عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۳ با رشد چشمگیر همراه بوده است. درآمد عملیاتی با ۱۲۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱۲ واحد رسید، نتیجه بهبود فرایندهای عملیاتی و افزایش فروش. با این حال، هزینههای فروش به دلیل گسترش فعالیتها رشد کرده است.
تمرکز تپسی بر پایداری مالی
سید حسینی ضمن اشاره به این نکته که فعالیتهای شرکت به دو بخش اصلی و تکمیلی تقسیم شده است، افزود: سرمایهگذاریهای موقتی در سال گذشته با رعایت اصول حسابداری ثبت شد که به رشد ۱۲ درصدی سود خالص منجر شد. این رشد نسبت به افزایش ۱۲۵ درصدی درآمد عملیاتی کمتر است اما نشاندهنده مدیریت محتاطانه و تمرکز بر پایداری مالی است.
وی همچنین تصریح کرد: چالشهایی در ارزش افزوده وجود داشته است. ضمن اینکه سازمان مالیاتی معافیت مالیاتی سامانههای حملونقل هوشمند را نپذیرفته که بر عملکرد مالی تأثیر گذاشته و معافیتهای پیشبینیشده را حذف کرده است. با این حال، شرکت با برنامهریزی دقیق و مدیریت مؤثر منابع، رشد قابلتوجهی در عملیات خود ثبت کرده است.
سید حسینی با تاکید بر این موضوع که گزارش خلاصه عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۳ بیانگر توانمندی شرکت در مواجهه با چالشهای مالی و عملیاتی است، بیان کرد: برنامه افزایش سرمایه از ۲۴۶ به ۲۰۰۰ میلیارد تومان با وقفه طولانی مواجه شده و این تأخیر بر شرکت تأثیر گذاشته است. به نظر میرسد تغییر دیدگاه سازمان بورس درباره مخارج انتقالی، موضوع را به کمیته فنی ارجاع داده است.
مدیرعامل این شرکت افزود: عدم تحقق این افزایش سرمایه، ساختار مالی شرکت را با چالش مواجه خواهد کرد. امیدواریم سازمان بورس هرچه زودتر نظر خود را اعلام کند.
وی درآمد شرکت در سال گذشته را ۴۱۴ میلیارد بیشتر از سال ۱۴۰۲ اعلام و تصریح کرد: این افزایش، سود ۱۸ درصدی شرکت را در سال جاری تقریباً دو برابر کرده است. این رویدادها پیوسته رخ نمیدهند. شرکت ما پیچیده است و نهتنها سود افزایش میمیکند بلکه اعتبار مالیاتی سالهای گذشته نیز بازیابی میشود.
سید حسینی در بخشی دیگر از صحبتهای خود گفت: سهامدار عمده در اختیار سهامداران نهادی است که با وجود نوسان در طول سال، خوشبینی صندوقها به شرکت مشهود است.همچنین شرکت از زمان تأسیس همواره در حال رشد بوده و تقریباً هر دو سال افزایش سرمایه داشته است.
علت وقفه افزایش سرمایه ۲ همتی
مدیرعامل تپسی افزایش سرمایه ۲ همتی را با وقفه طولانی همراه دانست و تصریح کرد: اما پیگیریها ادامه دارد؛ این تأخیر بر شرکت تأثیر گذاشته و تغییر دیدگاه سازمان بورس درباره یکی از سرفصلها، موضوع را به بررسی کمیته فنی کشانده است. در شش ماه گذشته، ترکیب صورتهای مالی تغییری نکرده، اما سازمان بورس در حال بازنگری نظر خود است.
وی همچنین به چشمانداز مثبت سهام شرکت از منظر سرمایهگذاران اشاره و عنوان کرد: بازدهی فراتر از انتظار بوده است. رشد درآمدی ۱۲۵ درصدی در سال گذشته ثبت شد و مقایسه اسفند ۱۴۰۳ با ۱۴۰۲ نشاندهنده رشد سه برابری است که عمدتاً از افزایش مقداری (۲.۷ تا ۲.۸ برابر) ناشی شده است.
سیدحسینی به میزان قابل توجه رانندگان جذب شده در تپسی اشاره کرد و گفت: گزارش اردیبهشتماه عملکرد سال ۱۴۰۳ را شفاف کرده است. شبکه شرکت در سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار راننده جدید جذب کرد. با وجود کاهش تا ۳۰ درصدی برخی رانندگان فعال، جذب رانندگان جدید فعالیت بیشتری نسبت به میانگین شبکه داشته و به رشد شرکت کمک کرده است.
مدیرعامل این شرکت استارتاپی، عملکرد شرکت در بخش مسافران را نیز مطلوبی اعلام کرد و افزود: برای کسب سهم بیشتر بازار، فعالیتهای متنوعتری انجام شد که با موفقیت اجرا شدند. از نظر نیروی انسانی، رشد قابلتوجه اما کمتر از انتظار بود. ابتکاراتی مانند سفر اشتراکی در مشهد، کرج و تهران با هدف کاهش هزینهها و افزایش چسبندگی کاربران به پلتفرم اجرا شد.
عبور تپسی از چالش نقدینگی
وی تصریح کرد: بهعنوان بازیگر دوم بازار، خلق ارزشهای جدید برای مسافران ضروری است. دسترسیپذیری بالایی داریم و از چالش نقدینگی عبور کردهایم. کمپین بازگشت سفرها رشد ۷۵ درصدی در تعداد سفرها ایجاد کرد. در یک ماه و نیم، ۵۰۰ هزار مسافر از این سرویس استفاده کردند.
سید حسینی به این نکته اشاره کرد که رشد سه برابری در سال گذشته پایدار بوده و گفت:. اطلاعات بازار به سختی به دست میآید. اسنپ در سال ۱۴۰۲ گزارش عملکرد خود را منتشر کرد. ما با فرض رشد ۲۰ درصدی بازار تهران فعالیت کردیم. در مقایسه با سوپر اپلیکیشنهای جهانی، از نظر تعداد سرویسها جوان هستیم.
مدیرعامل این شرکت بر دستاوردهای متعدد این شرکت با توجه به سن کم آن تاکید ورزید و گفت: در تپسی فود، با وجود سابقه کم، دستاوردهای خوبی کسب و موانع را با استفاده از فرصتها مدیریت کردیم. بازار ما وابسته به جریان سرمایهگذاری است و افزایش سرمایه چالشی کلیدی است. با تحقق آن، رشد ادامه خواهد یافت، اما بدون آن، رشد بیش از موج بازار دشوار است.
وی بیان داشت: هدف ما کسب سهم بیشتر بازار است. سال گذشته در هشت شهر فعالیت کردیم و امسال به شهرهای کرمانشاه، رشت، کرمان، قزوین، نیشابور و بابل گسترش پیدا میکنیم.
سیدحسینی فعالیتهای این شرکت در نقاط متعدد کشور را قابل توجه خواند و عنوان کرد: کمپینهای رشت و نیشابور موفق بودند و تا پایان سال احتمالاً در همه مراکز استانها حضور خواهیم داشت، مشروط به حل مسئله سرمایه. سرویسهای اقتصادی جدید با خلاقیت در حال توسعهاند که استفاده بیشتر کاربران را ممکن میکند
افزایش بدهیها از ۶۰ به ۸۰ درصد به دلیل عدم افزایش سرمایه تپسی
مدیرعامل تپسی درباره تپسی گاراژنیز توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: اولویت ما رفع نیاز رانندگان و سپس ایجاد پلتفرم است. این مرحله نیازمند سرمایهگذاری و فرهنگسازی است تا مردم بهجای خرید سنتی، از تپسی گاراژ استفاده کنند. افق کوروش نیز از پروژههای اینچنینی حمایت کامل میکند.
وی همچنین افزایش سرمایه را برای این شرکت امری حیاتی خواند گفت: درخواست افزایش سرمایه از اردیبهشت ۱۴۰۳ مطرح شده و تنها راه ادامه مسیر، تحقق آن است. افزایش نسبت بدهیها از ۶۰ به ۸۰ درصد به دلیل عدم افزایش سرمایه است، زیرا برای تأمین مالی رشد به منابع نیاز داشتیم. هنگام عرضه تپسی، تنها سرمایهگذاران حرفهای امکان معامله داشتند. همچنین دوره استهلاک داراییها از ۴ به ۳ سال کاهش یافت.
مصوبات مجمع:
در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس «تپسی»، باتصویب صورتهای مالی به ازای هر سهم ۸۵ ریال سود تقسیم شد.و این میزان تقسیم سود حداقلی ۱۰درصد بوده است.