
بررسی چالشهای نمایشگاه بینالمللی حملونقل و لجستیک ۱۴۰3
به گزارش کاریبو،نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای صنعت حملونقل ایران، در هشتمین دوره خود، از ۲۵ تا ۲۷ آذرماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد. این رویداد که قرار بود جایگاه واقعی این صنعت را به نمایش بگذارد، با مشکلات متعددی همراه بود که سطح رضایت شرکتکنندگان را بهشدت تحت تأثیر قرار داد و در نهایت، بدون برگزاری مراسم افتتاحیه یا اختتامیه و حتی تقدیر از غرفههای برتر، به پایان رسید.
یکی از چالشهای اساسی این نمایشگاه، قطع مکرر برق و ناهماهنگی در مراحل اجرا بود. از روزهای ابتدایی و هنگام غرفهسازی، مشکلاتی مانند تصمیمگیریهای ضدونقیض در خصوص برگزاری یا لغو نمایشگاه به دلیل آلودگی هوا، باعث سردرگمی شرکتکنندگان شد. حتی اعلام لغو نمایشگاه از سوی برخی رسانهها، بهشدت بر اعتماد غرفهداران تأثیر گذاشت.
فضای نمایشگاه نیز از مشکلات عمده این رویداد بود. سالن محدود اختصاصیافته به نمایشگاه، بههیچوجه پاسخگوی ابعاد گسترده صنعت حملونقل و لجستیک کشور نبود. با توجه به سهم ۸ درصدی این صنعت در تولید ناخالص داخلی، برگزاری چنین رویدادی در یک سالن کوچک، در شأن این حوزه نبود.
حضور کمرنگ کسبوکارهای نوآور و استارتاپها، بهویژه در حوزه فناوری اطلاعات، از دیگر نقاط ضعف نمایشگاه بود. همچنین، بسیاری از غرفههای بخش دولتی خالی بودند و حتی شرکت ملی پست نیز که یکی از ارکان مهم صنعت لجستیک است، در نمایشگاه حضور نداشت.
موضوع دیگر، غیبت مقامات ارشد دولتی بود. علیرغم اهمیت این صنعت، حضور مقامات دولتی تنها به روزهای پایانی نمایشگاه محدود شد. وزیر راه و شهرسازی نیز در افتتاحیه غایب بود و تنها معاون وی، سعید رسولی، در روز آخر نمایشگاه حضور یافت.
در نهایت، این نمایشگاه با تمام تلاش برگزارکنندگان، نتوانست انتظارات صنعتگران و فعالان اقتصادی را برآورده کند. پایان یافتن این رویداد بدون برگزاری مراسم رسمی افتتاحیه یا اختتامیه و تقدیر از غرفههای برتر، به وضوح نشاندهنده کمتوجهی به ارزش و ظرفیتهای واقعی این صنعت است. این وضعیت، بار دیگر نیاز به بازنگری و برنامهریزی دقیقتر در برگزاری چنین رویدادهایی را یادآور میشود.