
چرا کشتی تجارت در بندر انزلی به گِل نشسته است؟
به گزارش تحریریه کاریبو، چند روز پیش بود که رضا مسرور، دبیر شورای عالی مناطق آزاد از عدم سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی انتقاد کرد و عملکرد آن را نه چندان مطلوب برای این منطقه در مقایسه با سایر مناطق عنوان کرد اما چرا منطقه آزاد انزلی در قیاس با رقبای آزاد خود نتوانسته سبب جذب سرمایه بخش خصوصی شود.
با اینکه منطقه آزاد انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود، یکی از مهمترین مراکز تجاری و گردشگری در ایران محسوب میشود اما تنها 28.6 میلیون دلار سرمایه به خود جذب کرده است حال آنکه سهم سرمایه گذاری در کل مناطق آزاد ایران 3.1 میلیارد یورو بوده است؛ هرچند بخشی از این سهم ناچیز منطقه آزاد انزلی در جذب سرمایه به تحریم ها و کاهش امنیت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی برمی گردد اما این منطقه با مشکلات زیرساختی هم مواجه است.
کاهش ورود کالا از منطقه آزاد انزلی
مشکلات این منطقه تا جایی پیش رفته بود که در سال 1403 میزان واردات از مسیر منطقه آزاد انزلی ۸۵۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 1402 حدود 35 درصد کاهش داشته است؛ یکی از مشکلات اصلی منطقه آزاد انزلی، کمبود زمین برای واگذاری به سرمایهگذاران است که مانع توسعه اقتصادی شده است.
توسعه زیرساختهای ارتباطی و حملونقل در این منطقه نیازمند توجه بیشتری است. بهبود زیرساختها میتواند به افزایش سرعت جابهجایی کالا و کاهش هزینههای ارتباطی کمک کند. برخی ناهماهنگیها در اجرای قوانین مناطق آزاد و تسهیل فرآیندهای تأمین مواد اولیه و صدور کالا، باعث مشکلات عدیدهای برای واحدهای تولیدی و سرمایهگذاران شده است.
اوراسیا راه نیمه باز تجارت خارجی برای ایران
توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی و الحاق اراضی جدید به این منطقه، نارضایتیهایی را میان ساکنین محلی و فعالان اجتماعی به وجود آورده است. همچنین شدت تحریمهای اقتصادی علیه ایران، منطقه آزاد انزلی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. البته عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا میتواند در کاهش این تأثیرات نقش داشته باشد که در سال گذشته ایران به عضوین ناظر این اتحادیه درآمد اما هنوز نتوانسته به عنوان عضو رسمی در این اتحادیه مبادلات تجاری و گره های اقتصادی ایجاد کند.
انتقاد دبیر شورایعالی مناطق آزاد از وضعیت بندر انزلی
به گزارش کاریبو، رضا مسرور، دبیر شورای عالی مناطق آزاد چند روز پیش با یادآوری اینکه امسال، سال سرمایهگذاری برای تولید نامگذاری شده از وضعیت سرمایهگذاری و عملکرد اقتصادی منطقه آزاد انزلی انتقاد کرد و افزود: رضایت مردم و فعالان اقتصادی برای ما بسیار مهم است؛ انزلی ظرفیت بالایی در حوزه اقتصاد دریا دارد و بندر کاسپین نیز توانمندی زیادی برای جذب سرمایهگذار دارد. بنابراین باید در زمینه سرمایهگذاری دریایی شاهد تحولات چشمگیر باشیم.
وی خواستار فعالتر شدن منطقه آزاد انزلی در حوزه بازاریابی و بهرهگیری از مزیتهای جغرافیایی انزلی، از جمله قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب، برای تسهیل جذب سرمایه شد.
مسرور همچنین بر لزوم کاهش هزینههای غیرضروری جاری و اختصاص منابع به تکمیل زیرساختها تاکید کرد و گفت: پروژههایی مانند احداث اسکله، تأمین برق و آب و ساخت انبارها باید با سرعت و نظارت دقیق پیگیری شوند.
وی با اشاره به اهمیت شتاببخشی به پروژههای عمرانی و سرمایهگذاری، افزود: مسائل و مشکلات سرمایهگذاران باید بررسی و حل شود. مردم در شرایط دشوار اقتصادی از ما انتظار تحول دارند و مهمترین انتظارات ما از مدیران، افزایش رضایت مردم و فعالین اقتصادی، بهبود شاخصهای سرمایهگذاری و صادرات و پرهیز از گزارشهای غیرواقعی است.
این منطقه با دسترسی به دریای خزر و امکانات بندری، فرصتهای سرمایهگذاری قابل توجهی دارد. در مقایسه با سایر مناطق آزاد ایران، انزلی از برخی برتریها برخوردار است، از جمله تمرکز بر توسعه زیرساختهای گردشگری و تفریحی، که آن را از مناطقی که بیشتر بر جنبههای صنعتی و تجاری تمرکز دارند، متمایز می کند. با این حال، برخی گزارشها نشان میدهند که بستههای سرمایهگذاری در مناطق آزاد، از جمله انزلی، ارس و اروند، فاقد جهتدهی مشخص بر اساس مزیتهای منطقهای هستند و بیشتر بر جذب سرمایه بدون برنامهریزی دقیق تمرکز دارند. این موضوع میتواند باعث پراکندگی سرمایهگذاریها و کاهش بهرهوری اقتصادی شود.