
تجربه دو استارتاپ لجستیکی در بیزینس سامیت 2025
رویداد بیزینس سامیت ۲۰۲۵، یکی از مهمترین گردهماییهای حوزه کسبوکار و فناوری ایران، روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ از ساعت ۱۳:۰۰ تا ۲۱:۰۰ در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد. این سمینار با حضور مدیران برندهای برجسته و متخصصان بینالمللی، فرصتی بینظیر برای کارآفرینان، مدیران و علاقهمندان به نوآوری فراهم کرد تا با جدیدترین استراتژیها و روندهای دنیای کسبوکار آشنا شوند.
بیزینس سامیت ۲۰۲۵ با تمرکز بر موضوعات کلیدی مانند هوش مصنوعی، دیجیتال مارکتینگ، برندسازی شخصی، بیزینس کوچینگ، سیستمسازی، مدیریت منابع انسانی و روابط عمومی طراحی شد. این رویداد نهتنها بستری برای یادگیری از تجربیات واقعی مدیران موفق بوده، بلکه فضایی برای شبکهسازی حرفهای و ایجاد ارتباطات ارزشمند با بیش از ۲۰۰۰ فعال حوزه کسبوکار فراهم کرده است.
بیزینس سامیت ۲۰۲۵ میزبان جمعی از سرشناسترین چهرههای صنعت و فناوری ایران و جهان شد تا از تجربیات عملی خود در مسیر رشد کسبوکارها سخن بگویند. برخی از سخنرانان و موضوعات کلیدی عبارتاند از:
پشوتن پورپزشک (مدیرعامل پادرو): «راز داشتن وبسایت با درآمد روزانه
ایمان ابریشمچی (بنیانگذار تیم کوچ): «پرسشی را تغییر بده تا زندگیات تغییر کند»
مهدی امیرپور (مدیر روابط عمومی دیجیکالا): «نقش روابط عمومی در کسبوکارهای کوچک و بزرگ
علی حاجیمحمدی (بنیانگذار ژاکت و همیار آکادمی): «نقش هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
سروش صحت (بازیگر و نویسنده): «داستانسرایی و ساختن برند شخصی
دکتر محمد شکوهی یکتا (مدیر ارشد اسبق مایکروسافت و اپل): «سبک جدید زندگی در کنار هوش مصنوعی
علاوه بر سخنرانیها، برنامههای تعاملی و فضاهای اختصاصی برای شبکهسازی در نظر گرفته شد تا شرکتکنندگان بتوانند با مدیران، کارآفرینان و متخصصان صنعت ارتباط برقرار کنند و فرصتهای همکاری جدیدی خلق کنند.
مهم ترین ویژگی های بیزینس سامیت ۲۰۲۵
یادگیری از بهترینها: دسترسی به تجربیات واقعی مدیران برندهایی مانند دیجیکالا، ژاکت، پادرو و متخصصان جهانی از مایکروسافت و اپل.
موضوعات کاربردی: آموزش مهارتهای روز مانند هوش مصنوعی، دیجیتال مارکتینگ و بیزینس کوچینگ با مثالهای عملی.
شبکهسازی حرفهای: علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامهها، محورهای سخنرانی و ثبتنام میتوانند به وبسایت رسمی رویداد به نشانی business-summit.co مراجعه کنند.
مدیرعامل پادرو در بیزینس سامیت ۲۰۲۵؛ راهکارهای عبور از چالش کسب و کارهای آنلاین
در این مراسم که با راهبری آرش سروری برگزار شد سخنران اول مدیرعامل شرکت پادرو بود. مدیرعامل شرکت پادرو در رویداد بیزینس سامیت ۲۰۲۵ با اشاره به چالشهای این روزهای کسب و کارهای آنلاین، توجه ویژه به مفهوم «حرفهای بودن» را یکی از راهکارهای عبور از چالشها عنوان کرد.
پشوتن پورپزشک به عنوان یکی از سخنرانان رویداد بیزینس سامیت ۲۰۲۵ با اشاره به چالشهای این روزهای بیشتر کسب و کارهای آنلاین گفت: دشوار بودن مسیر کسب مجوزها، مشکلات فیلترینگ، کند بودن زیرساختهای اینترنتی و اختلال در سرویسهای بین المللی از جمله گوگل امروزه تقریبا تمام کسب و کارهای آنلاین را تهدید میکند.
وی ابهام در زمان حل مشکلات را نیز یک مشکل بزرگ در کشور دانست و تاکید کرد: موضوع اصلی به نظر من، شناخت وضعیت موجود و یافتن راهکارهایی برای عبور از این چالشها است. در حالیکه ابهام، ویژگی مشترک تمام این اتفاقات است. برای نمونه فیلترینگ نیز یکی از این ابهامات است که هیچکدام از ما نمیدانیم چه مدت ادامه خواهد یافت.
پورپزشک افزود: طبق دادهها، به عنوان مثال اگر در سال ۱۴۰۰ فیلترینگ و کندی اینترنت رخ نمیداد، گردش مالی کسبوکارهای اینستاگرامی میتوانست به ۵۰ همت برسد. اما در سال ۱۴۰۱، این عدد به ۵۵ همت کاهش یافت و با تداوم شرایط، احتمالاً بدتر نیز خواهد شد.
این فعال حوزه کسب و کارهای آنلاین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تنها راز بقا در این وضعیت، حرفهای بودن است. حرفهای بودن به معنی شناخت وضعیت موجود، آگاهی از پارامترهای اثرگذار، پیش بلینی رخدادهای احتمالی، چابکی. انعطاف پذیری در تغییر، رعایت اخلاق کسب و کار و ساخت یک تیم قوی خواهد بود.
مدیرعامل شرکت پادرو در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه کسبوکار مانند یک موجود زنده است که به توجه و مراقبت نیاز دارد، عنوان کرد: همانطور که یک دونده نمیتواند هر روز با حداکثر سرعت بدود، کسبوکار هم نیاز به دورههای ریکاوری، سرعت و استقامت دارد. باید به این روند احترام گذاشت و اجازه داد کسبوکار بهصورت طبیعی و سالم رشد کند. رشد پایدار، نتیجه توجه به خود، تیم و شرایط محیطی است.
تجربه استارتاپی مدیرعامل پستکس در بیزینس سامیت ۲۰۲۵
مدیرعامل پستکس به عنوان یکی از سخنرانان رویداد بیزینس سامیت ۲۰۲۵ برخی از تجربیات خود در زمینه راه اندازی کسب و کارهای آنلاین و استارتاپی را با مخاطبین به اشتراک گذاشت.
بابک عقیلی نسب در این رویداد گفت: تجربه پستکس نشان داد که استارتاپها نباید صرفاً به سرمایه زیاد وابسته باشند، زیرا خلاقیت در محدودیتها شکوفا میشود. برای مثال استفاده از ابزارهای رایگان و تبلیغات کمهزینه، راهکارهایی مؤثر برای رشد هستند.
وی به چالشهایی که میتوانند باعث شکست یک کسب و کار شوند اشاره کرد و افزود: خطراتی مانند طمع پس از موفقیت، یأس پس از شکست، فقدان ساختار سازمانی، خروج نقدینگی، و برآورد غیرواقعی از داراییها میتوانند استارتاپها را تهدید کنند. به همین دلیل، کنترل نقدینگی، تعریف شرح وظایف دقیق، و حفظ شفافیت مالی برای پایداری حیاتی است.
مدیرعامل شرکت پستکس، کیفیت خدمات، بهرهگیری از تکنولوژی، و همکاری با نسل جوان را راز موفقیت تیمهای استارتاپی عنوان کرد و گفت: همکاری بیننسلی، از دهههای ۵۰ و ۶۰ تا نسل زد، به خلاقیت و پویایی پستکس کمک کرده است. به عنوان مثال نسل زد این نسل، با دانش بهروز و تسلط بر فناوری، نقش کلیدی در پیشرفت پستکس ایفا کرده است.
پستکس سرویسهایی مانند فروشگاهساز برای کسبوکارهای اینستاگرامی، خرید و فروش امن، و تحلیل مرسولات حضوری ارائه میدهد. این کسب و کار آنلاین در سال ۱۴۰۳ با جابهجایی یک میلیارد مرسوله به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان، ۱۴ میلیارد تومان سود کسب کرده است.
مدیر روابط عمومی دیجی کالا در بیزینس سامیت ۲۰۲۵ : روابط عمومی چرخ کسب و کارها را روان نگه می دارد
در ادامه مدیر روابط عمومی دیجی کالا در رویداد بیزینس سامیت ۲۰۲۵ با اشاره به نقش روابط عمومیها در رشد و توسعه کسب و کارهای آنلاین، گفت: نحوه فعالیت روابط عمومی ها معمولا بر اساس هدف یک کسب و کار و قدرت برند تعریف میشود.
مهدی امیرپور به عنوان یکی از سخنرانان رویداد بیزینس سامیت ۲۰۲۵ در بخشی از سخنان خود با اشاره به تفاوت کسب و کارهای بزرگ و کوچک در حوزه روابط عمومی، گفت: در کسبوکارهای شخصی، مانند فعالیت یک بازیگر، استاد کنکور، خواننده یا هر فردی که بر اساس مهارت و تخصص خود درآمد کسب میکند، هدف اصلی روابط عمومی، ایجاد شهرت و خوشنامی است اما در کسب و کارهای تیمی کوچک، روابط عمومی با ابزارهایی مانند اطلاعرسانی حرفهای، تولید محتوای مناسب و ایجاد ارتباط با مشتریان، به جذب مخاطب و تقویت اعتبار کمک میکند.
وی ادامه داد: در کسبوکارهای بزرگ با چند هزار کارمند، مانند اسنپ، تپسی یا دیجیکالا، چالشها و دغدغهها متفاوت است. این سازمانها معمولاً مشتریان میلیونی، صدها هزار راننده، پیک موتوری یا همکار دارند و خوشنامی آنها از پیش تثبیت شده است. در این سطح، پرسش اصلی متخصص روابط عمومی از مدیران ارشد این نیست که آیا برند شناختهشده است، بلکه این است که چگونه میتوان خوشنامی را حفظ کرد و از تهدیدات احتمالی جلوگیری نمود.
مدیر روابط عمومی دیجی کالا با اشاره به اینکه روابط عمومی در برندهای بزرگ بازار مانند روغنی است که چرخهای کسبوکار را روان نگه میدارد و اطمینان میدهد که اقتدار برند حفظ شود، اظهار کرد: این کار از طریق طراحی پروژههای پیشگیرانه، پیشبینی ریسکها و مدیریت بحرانهای احتمالی انجام میشود.
امیرپور در بخش دیگری از سخنان با اشاره به تفاوت بین «مسئله» و «بحران» در روابط عمومی، عنوان کرد: تشخیص درست این تفاوت، از خطاهای جبرانناپذیر جلوگیری میکند. اگر یک مسئله مانند کفش سوراخ بهاشتباه بهعنوان بحران مدیریت شود یا برعکس، بحرانی مانند محصول غذایی معیوب بهعنوان مسئلهای ساده تلقی گردد، خسارات سنگینی به دنبال خواهد داشت. تیم روابط عمومی باید به این تشخیص مسلط باشد و با برنامهریزی دقیق، از تبدیل مسائل کوچک به بحرانهای بزرگ جلوگیری کند.
مدیرعامل دیجیکالا بیزینس، در سخنرانی خود در رویداد بیزینس سامیت ۲۰۲۵ به نکاتی درباره تفاوتهای کلیدی بین بازارهای B2C و B2B پرداخت و بر لزوم تمرکز تخصصی در بخش B2B تأکید کرد.
ژینوس روشندل در این رویداد بیان کرد: دیجیکالا بیزینس با تمرکز بر فروش عمده به سازمانها، توانسته به یک گردش مالی ماهانه قابل توجه (بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان) دست یابد و در حال حاضر به یکی از پلتفرمهای برجسته در حوزه تجارت الکترونیک B2B در ایران تبدیل شده است.
روشندل همچنین بیان کرد که برخلاف بازارهای B2C که نیاز به پایگاه کاربری میلیونی دارند، بازار B2B میتواند با تعداد کمی کاربر حرفهای و با ایجاد ارزش واقعی برای آنها، موفقیت قابلتوجهی کسب کند.
وی افزود: دیجیکالا بیزینس با الهام از مدل آمازون بیزینس و با استفاده از زیرساختهای فنی دیجیکالا شروع به فعالیت کرده و توانسته با تمرکز بر صنایع خاص، عمق بیشتری در کسبوکار خود ایجاد کند. این نشان میدهد که فعالیت در بازار B2B به روشهای تخصصی و درک عمیق نیازهای هر صنعت نیاز دارد.
به گفته روشندل دیجیکالا بیزینس نشان داده که موفقیت در بازار B2B تنها از طریق تمرکز بر نیازهای خاص هر صنعت و ارائه راهحلهای تخصصی میسر است. این مدل تجاری میتواند به سایر صنایع نیز گسترش یابد و به رشد این پلتفرم کمک کند.
نوند: برندینگ، حلقهای از کاربرد و هویت
علیرضا بیطرفان، مدیرعامل نوند، دیگر سخنران این رویداد بر ارتباط عمیق برند و محصول تأکید کرد. وی اظهار داشت: «برند از سه حلقه تشکیل میشود: کاربردی بودن، شخصیسازی بر اساس نیازهای جامعه و رفع یک مشکل واقعی. این سه عنصر در کنار هم برند را شکل میدهند.» بیطرفان افزود که برندینگ و مارکتینگ چنان درهمتنیدهاند که جداسازی آنها غیرممکن است، و موفقیت یک برند به هماهنگی این عناصر وابسته است.
چارگون: چالشهای اتوماسیون در سازمانهای متنوع
شاهین طبری، مدیرعامل چارگون، از تجربه این شرکت در ارائه نرمافزارهای اتوماسیون برای سازمانهای بزرگ، متوسط و اخیراً کوچک سخن گفت.
وی اظهار داشت: «اتوماسیون گاهی با مقاومت کارمندان یا مدیران میانی مواجه میشود، زیرا شفافیت آن با نگرش برخی همخوانی ندارد.» طبری چالشهای فنی را نیز مطرح کرد: «یک FAQ ساده نمیتواند نیازهای سازمانهای با بیزینس مدلهای متنوع را برآورده کند. رضایتسنجی مشتریان در چنین محیطی پیچیده است، زیرا هر مدیر ممکن است به دلیلی متفاوت ناراضی باشد.» وی افزود که چارگون به جای استفاده از موتورهای هوش مصنوعی بینالمللی، یک سیستم RAG اختصاصی توسعه داده که تنها به دادههای CRM این شرکت محدود است. طبری همچنین از تحول در فرایند توسعه نرمافزار و اهمیت فناوری کلاد بهعنوان روندهای آینده سخن گفت.