
پیچیدگی و تنوع ذینفعان روی میز کار روابط عمومی های لجستیکی
احمدرضا جوادی، مدیر ارتباطات شرکت تاپین، به مناسبت گرامیداشت هفته روابط عمومی در گفت و گو با تحریریه کاریبو اظهار کرد: علی رغم اینکه لجستیک تمرکز ویژه ای بر سرعت، بهره وری و راندمان دارد اما روابط عمومی مانند یک موتور محرک نادیدنی و نامرئی است که نقشی حیاتی در موفقیت بلندمدت هر کسب و کار لجستیکی ایفا می کند.
وی با اشاره به اینکه خدمات لجستیک در گذشته به صورت سنتی ارائه می شده است، افزود: در گذشته با توجه به پررنگ بودن خدمات حمل و نقلی لجستیک، به ایجاد برندسازی، ارتباط با مخاطب و مدیریت بحران توجه کمتری شده است در واقع، هنوز بسیاری از فعالان صنعت لجستیک به اهمیت روابط عمومی (PR) پی نبرده اند، نقش روابط عمومی در ایجاد ارتباط و مدیریت شهرت هنوز محقق نشده است.
ارتباط شفاف میان کسب و کارها با ذینفعان با نقش پررنگ روابط عمومی ها
مدیر ارتباطات شرکت تاپین بیان کرد: حضور روابط عمومی در شرکت های لجستیکی سبب جلب اعتماد و اعتبار در چنین شرکت هایی می شود چراکه با فعالیت روابط عمومی ها، ارتباط شفاف و مستمر میان کسب و کارها با مشتری ها، شرکا و سهامداران شکل می گیرد که سبب جلب اعتماد میان تمام ذینفعان خواهد شد.
وی یکی دیگر از کارکردهای روابط عمومی در صنعت لجستیک را مدیریت بحران مانند مدیریت در حوادث، تاخیر در ارسال بار و بسته ها، مشکلات غیرمنتظره عنوان و اظهار کرد: در این شرایط روابط عمومی می تواند مدیریت بحران را به طور صحیح انجام دهد و از آسیب به اعتبار برند جلوگیری کند.
با افزایش رقابت در صنعت لجستیک نیاز به توسعه ارتباطات داریم
جوادی یکی دیگر از مزایای روابط عمومی در صنعت لجستیک را ایجاد تمایز برند دانست و افزود: در شرایطی که شرکت های حمل و نقلی روز به روز در حال گسترش هستند، روابط عمومی با تاکید روی نقاط قوت و ارزش ها می تواند به تمایز برند کمک کند.
وی به جنبه آگاهی از برند با فعالیت های روابط عمومی هم اشاره کرد و گفت: روابط عمومی با حضور در رویدادهای مختلف و تولید محتوای جذاب باعث آگاهی از برند می شود. ضمن اینکه با افزایش رقابت ها نیاز به توسعه ارتباطات هم ایجاد شده و حضور روابط عمومی بیش از قبل احساس می شود.
مدیر ارتباطات شرکت تاپین با بیان اینکه پیچیدگی و تنوع ذینفعان از جمله ویژگی های روابط عمومی شرکت های لجستیک است، گفت: لجستیک، صنعتی پیچیده و پیشرفته است و برخلاف بسیاری از صنایع، مخاطب ما در لجستیک، مصرف کنندگان نهایی یا END USER نیست بلکه جنس مخاطبان، شرکت ها، کسب و کارها، سیاست گذاران و سازمان های دولتی و رگولاتورها هستند که همین موضوع سبب می شود در روابط عمومی لجستیک نیاز به رویکرد چند جانبه داشته باشیم و استراتژی ارتباطات تدوین شود.
وی بیان کرد: از آنجایی که نیاز به شفافیت در ارتباط با مشتریان برای دریافت مرسوله ها و بسته ها وجود دارد، در این بخش هم اطلاع رسانی دقیق و سریع نقش روابط عمومی را برجسته تر می کند.
جوادی با بیان اینکه در سطح کلان در عرصه روابط عمومی لجستیک، آموزش و توسعه در حوزه روابط عمومی با حضور تیم های متخصص با درک عمیق از لجستیک باید انجام شود، اظهار کرد: دورهمی های ماهانه و تبادل دانش و اشتراک تجربه می تواند به این امر کمک کند.
وی ادامه داد: فرهنگ شفافیت و صداقت در ارتباطات با ذینفعان، یکی از الزامات کار روابط عمومی ها در حوزه لجستیک است.
لزوم وجود چند صدایی در رسانه های صنعت لجستیک
مدیر ارتباطات شرکت تاپین با تاکید بر استفاده از فناوری و هوش مصنوعی در این زمینه اظهار کرد: علاوه بر موارد مطرح شده، رسانه ها نقش مهمی دارند. ارتباط با رسانه های تخصصی حوزه لجستیک و وجود رسانه های تخصصی بیشتر سبب می شود تا صدای این صنعت بیشتر به گوش همه برسد.
وی افزود: در حوزه تحلیل روابط عمومی ها نیز نیاز به وجود متر و معیار برای بررسی نتایج فعالیت روابط عمومی های صنعت لجستیک وجود دارد.
اتصال 43 هزار کسب و کار به تاپین
جوادی با اشاره به فعالیت های حوزه ارتباطات شرکت تاپین گفت: ما با نگاه راهبردی، توانستیم لیدر بودن را در پلتفرم های لجستیک تثبیت کنیم و از نظر سهم بازار هم با 43 هزار کسب و کار که به پنجره مدیریت محصول تاپین متصل اند، در ارتباط هستیم.
وی برگزاری ایونت ها، تهیه گزارش ها و تولید محتوای با کیفیت در سوشال مدیا را سایر اقدامات تاپین در این حوزه دانست و افزود: پلتفرم ارتباطی ما در شبکه های اجتماعی است که در سال گذشته با فعال کردن توئیتر سعی کردیم با ذینفعان به صورت مستقیم در ارتباط باشیم. همچنین با فعال کردن سامانه سوشال لیسنینگ به صورت مستمر به موارد لازم پاسخگو هستیم.
رویکرد خلاقانه تاپین در برگزاری رویدادها
مدیر ارتباطات شرکت تاپین بیان کرد: برگزاری رویدادهای نوآورانه یکی دیگر از اقدامات ماست که در این بخش هم توانستیم کنفرانس های خبری، کارگاه های آموزشی و برگزاری عصرانه با فعالین این صنعت را با هدف مراقبت از برند و ارتباط با مخاطبان اجرایی کنیم.
وی شفافیت در ارائه اطلاعات و گفتن از چالش ها را از دیگر فعالیت های ارتباطی تاپین عنوان کرد و گفت: همچنین در توئیتر و اینستاگرام در مورد نوآوری های خود به مخاطبان اطلاع رسانی می کنیم. در همین راستا در رویدادی که تابستان امسال برگزار خواهیم کرد، رونمایی سالانه خود را خواهیم داشت.
جوادی توجه به مسئولیت اجتماعی را از دیگر اقدامات تاپین معرفی کرد و افزود: برنامه ما در سال جاری برای مشارکت در مسئولیت اجتماعی یک اقدام ویژه در روز فرهنگ و قلم است که در آینده اطلاع رسانی خواهیم کرد.