وی افزود: کشور ما همچنین در این زمینه با کشورهای همسایه توافقات لازم را صورت نداده است تا عبور بار از مسیر یاد شده را تسهیل کند در نتیجه گرههای زیادی در مسیر توسعه لجستیک ایران وجود دارد و همین چالشهای سبب شده رتبه جهانی ایران در لجستیک ۱۲۳ باشد که رتبه مناسبی نیست افزون بر اینها هزینه تمامشده حمل بار صادراتی در ایران حدود دو برابر جهان است.
امامی ادامه داد: اگر ایران بتواند در کریدورهای جهانی قرار بگیرد امنیت ملی خود را افزایش داده است، اقتصاد دنیا را به اقتصاد خود گره میزند و از این طریق تهدیدهای خارجی را دفع میکند و در ادامه بستر مناسبی برای جذب سرمایهگذاران فراهم میآورد.
مدیرکل دفتر آماد، لجستیک و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: فارغ از موضوعات بینالمللی در داخل کشور چالش اصلی در توسعه لجستیک این است که دستگاههای گوناگونی در موضوع حمل و نقل کشور دخالت دارند و این دخالت در نقاط مرزی نیز برقرار است. بارها شاهد بودیم که تنوع قوانین داخلی که از سوی سازمانهای گوناگون اعمال میشود در نقاط مرزی سبب کندی تردد کامیونها و افزایش هزینه تجارت برای بازرگانان میشود؛ به این موضوعات حل و فصل مشکلات برآمده از تسویهحسابهای ارزی و قوانین مالیاتی و گمرکی را هم بیفزایید. بنابراین توسعه لجستیک بیش از هر چیز در کشور ما به اصلاح قوانین داخلی نیاز دارد.
امامی درباره آخرین وضعیت پوشش بیمه سبز رانندگان ایرانی اظهار کرد: در موضوع پوشش بیمه سبز محدودیتهای بیمهای تقریبا از بین رفته و اکنون موضوع انتقال پول در اولویت قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: ایران باید حق عضویت را پرداخت کند اما به دلیل محدودیتهایی که در پرداختهای فرامرزی و عدم اتصال کشور به سیستم بانکی بینالمللی وجود دارد انجام این کار ممکن نیست و همچنین امکان پرداخت از روشهایی مانند پرداخت نقدی و از این قبیل نیز وجود ندارد. با این حال در صورتی که مشکل پرداخت حق عضویت حل شود دیگر رانندگان ایرانی میتوانند در پوشش بیمه سبز قرار بگیرند.