
قیمت تمامشده کالا با نرخ سوم گازوئیل چقدر گرانتر میشود؟
به گزارش کاریبو به نقل از تجارت نیوز، اعتصاب کامیونداران به دلیل محقق نشدن وعدههای دولت و تشدید مشکلات اقتصادی، گرانی سوخت، قطعات یدکی، بیمه و … شکل گرفته است. با توجه به این که تاکنون اقدامی در راستای حل مشکلات این صنف انجام نشده است، به نظر میرسد که اعتصاب این صنف در روزهای آینده ادامه یابد.
با توجه به دلایلی که خود کامیونداران برای اعتصاب بیان میکنند، موضوع گازوئیل از مهمترین مشکلات آنهاست. این صنف در سالهای گذشته نیز اعتصاب کرده بود و در جریان اعتصابهای گذشته، متذکر شدند که سهمیه گازوئیل اختصاصیافته با توجه مسیر حمل بار و پیمایش آنها ناکافی است.
کامیونداران به دلیل ناکافی بودن سهمیه اختصاصیافته به آنها محبور بودند بخشی از مسیر را با گازوئیل 600 تومانی طی کنند. حال با توجه به مصوبه هیات وزیران، قرار است نرخ دوم و سوم گازوئیل به سمت حذف کامل یارانه حرکت کنند. در چنین شرایطی و با توجه به نرخ حدودی 25 هزار تا 28 هزار تومانی گازوئیل، هزینه سوختگیری این دسته از کامیونداران ناگهان افزایش چشمگیری پیدا میکند.
شایان ذکر است با افزایش قیمت سوخت و به دنبال آن افزایش قیمت حملونقل، قیمت کالاها نیز بالا میرود. محاسبات تجارتنیوز از این موضوع حکایت دارد که قیمت تمامشده کالاها با احتساب نرخ سوم گازوئیل 65 درصد افزایش مییابند.
حساب و کتاب نرخ گازوئیل و قیمت تمام شده کالاها
سهم هزینههای حملونقل از قیمت تمامشده کالا در ایران به ۱۲ درصد میرسد. با توجه به این موضوع لازم است تاثیر افزایش قیمت سوخت بر قیمت تمامشده کالا محاسبه شود.
با در نظر گرفتن نرخ دوم گازوئیل و با افزایش 3.6 برابری هزینه حملونقل، قیمت تمامشده کالا حدود 1.31 برابر معادل 31.2 درصد افزایش مییابد.
با در نظر گرفتن نرخ سوم گازوئیل و با افزایش 6.48 برابری هزینه حملونقل که 12 درصد از قیمت تمامشده را تشکیل میدهد، قیمت تمامشده کالا حدود 1.66 برابر افزایش مییابد که معادل 65.8 درصد افزایش است.
در حال حاضر، با اعتصاب کامیونداران زنجیره تامین و حملونقل میتواند به طور موقت با خطراتی مواجه شود، اما باید در نظر گرفت که تبعات سهنرخیشدن گازوئیل بدون توجه به مسیر پیمایش و نرخ گازوئیل برای حملونقل کالاها در کشور نوعی تثبیت دائمی گرانشدن کالاها را به دنبال دارد.